Alternatif - Bagaimana untuk Berjaya - Bahagian 5

Alternatif - Bagaimana untuk Berjaya - Bahagian 5

PERUBATAN ALTERNATIF

Perbandingan konvensional

Apakah ubat alternatif? Jawapan kepada teka-teki ini adalah bergantung bukan sahaja kepada disiplin daripada pihak yang terbabit tetapi juga kepada pertimbangan geografi. Cuba perhatikan dua contoh berikut:
(1) Perubatan Fizikal & Rehabilitation masyarakat kerap digunakan teknik biofeedback (yang merupakan prosedur bukan perubatan yang menjalankan pengukuran fungsi badan tertentu yang subjek, seperti tekanan darah, kadar jantung, dan lain-lain). Walau bagaimanapun, biofeedback dianggap sebagai satu kaedah alternatif dalam kumpulan perubatan secara keseluruhan.
(2) ubat-ubat herba tertentu dikelaskan sebagai arus perdana di seluruh Eropah manakala, di Amerika Syarikat, mereka dianggap sebagai teknik alternatif.

Terdapat banyak di kalangan masyarakat yang menyuarakan kritikan terhadap mereka CAM (Perubatan Komplementari dan Alternatif). Seorang pengkritik itu ialah Dr Barrie Cassileth (yang menjalankan penyelidikan dalam perubatan sampingan dan alternatif, dan telah menulis banyak kerja-kerja ke atas rawatan kanser alternatif). Beliau fasih diringkaskan kedudukan dengan cara yang berikut:

"Terdapat banyak lagi pengamal arus perdana yang tidak berada di semua gembira dengan CAM, dan tidak juga dengan kajian terkini yang mengintegrasikan CAM ke dalam perubatan arus perdana, atau walaupun dengan NIH berbeza (Institut Kesihatan) kategori penyelidikan untuk" perubatan alternatif ". Terdapat terus untuk disuarakan pembangkang dipanaskan kepada kemasukan CAM dalam begitu banyak kerana ia dianggap sebagai "sains pseudo" yang berdasarkan "kepercayaan yang tidak masuk akal". pengkritik itu mengutuk hakikat bahawa CAM telah menyimpang sedikit daripada prinsip saintifik asas tertentu yang telah ditunjukkan di alam homeopati dan sentuhan terapeutik. Pada tahun 1997, empat pemenang Hadiah Nobel dan saintis terkemuka lain menghantar surat yang ditandatangani kepada Senat AS Jawatankuasa Kecil Kesihatan Awam dan Keselamatan sangat kritikal kekurangan idea-idea bernas dan kerapian saintifik dalam penyelidikan OAM disokong . "

NCCAM (Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif) telah mengeluarkan garis panduan yang menyatakan bahawa ubat-ubatan yang sebelum ini telah ditetapkan sebagai tidak disahkan sememangnya boleh digabungkan ke dalam perubatan konvensional apabila mereka telah terbukti selamat dan berkesan.

Sebilangan ahli sains berkongsi pandangan ini dan berpendapat bahawa sebaik sahaja rawatan yang telah diuji dengan ketat, maka ia akan menjadi kurang penting sama ada atau tidak ia pada asalnya diklasifikasikan sebagai alternatif. Pertimbangan yang paling penting ialah rawatan yang telah didapati bukan sahaja berkesan tetapi, penting, selamat serta. Dalam kes seperti itu, ia akan mudah diterima. Menurut aliran pemikiran ini, ianya agak boleh dilaksanakan untuk ubat atau teknik untuk menukar kategori daripada, katakan, satu kaedah yang telah terbukti berkesan kepada yang telah terbukti sebaliknya, atau sebaliknya. Perubahan tersebut akan berdasarkan pada keterangan lanjut prestasi atau kekurangan prestasi, mengikut mana yang sesuai.

Penyokong berpengaruh kedudukan NCCAM termasuk:
George Lundberg, bekas editor Jurnal Persatuan Perubatan Amerika (JAMA)
Phil Fontanarosa, Editor Kanan JAMA
Richard Dawkins, Profesor Persefahaman Awam Sains di Universiti Oxford
Stephen Barrett, pengasas dan pengendali Quackwatch (yang merupakan pertubuhan bukan keuntungan Amerika yang menawarkan nasihat kepada orang ramai pada remedi perubatan alternatif yang berkesan atau belum disahkan).

Alternatif - Bagaimana Untuk Berjaya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar