Apakah Perubatan Alternatif Berkesan?

Apakah Perubatan Alternatif Berkesan?

Jika anda mencari jawapan yang singkat kepada soalan ini, ia mungkin "tidak." Walau bagaimanapun, jawapan yang panjang adalah "ya." Tidak masuk akal? Mari kita lihat hanya beberapa butiran dan percanggahan yang terlibat dalam menjawab soalan, "Adakah perubatan alternatif yang berkesan?"

Pada Sendiri, Tiada

Jika anda lebih suka mengambil pendekatan duduk belakang kepada kesihatan anda, membolehkan doktor untuk membuat keputusan dan hanya memberi anda arahan-arahan, maka rawatan perubatan alternatif mungkin akan membuat anda berasa seperti anda tidak membazirkan wang anda. Perubatan Alternatif adalah lebih daripada memerah beberapa kristal dan menghidu beberapa minyak - anda akan diperlukan untuk menjadi ahli yang aktif dan mungkin mengubah tabiat buruk sepanjang hayat. Jadi, jika yang berbunyi seperti lebih daripada apa yang anda mahu, maka jawapan kepada, "adalah perubatan alternatif yang berkesan?" pastinya tidak untuk anda.

Digabungkan dengan Faktor-faktor lain, Yes

Kalau begitu, bilakah alternatif yang berkesan? Ia berkuat kuasa apabila anda menggunakannya dalam kombinasi dengan perubahan dalam diet anda, perubahan dalam gaya hidup anda, perubahan dalam kemahiran menghadapi anda, serta kemungkinan perubahan dalam sikap dan alam sekitar. Rawatan alternatif juga berkesan apabila digabungkan dengan perubatan konvensional - ia tidak memaksa anda untuk melepaskan sepenuhnya kepada perubatan moden dan tidak bertujuan untuk menjadi pengganti yang lengkap untuk setiap isu kesihatan anda pernah akan mempunyai.

Mengambil, melihat lama keras pada hidup anda, sejarah perubatan anda, dan orang-orang dan persekitaran anda memilih untuk mengelilingi diri dalam sebahagian daripada perubatan alternatif. Perkara-perkara ini boleh menyumbang kepada apa yang membuat anda sakit.

Anda adalah lebih daripada hanya badan anda - anda telah mendapat satu jiwa dan fikiran yang yang menambah pelbagai besar emosi untuk campuran. Anda juga mempunyai sambungan terus dengan semua orang dan segala-galanya di sekeliling anda. Tahap stres anda dan juga rakyat dan alam sekitar yang mengelilingi anda semua menyumbang - kadang-kadang secara positif, kadang-kadang tidak - untuk kesihatan anda.

Jadi, adalah rawatan alternatif yang berkesan, anda bertanya? Ya, tetapi hanya jika ia adalah keputusan yang tepat untuk anda. Tidak ada ubat atau makanan tambahan yang ada yang akan menyembuhkan asma anda jika anda membuat keputusan untuk terus merokok rantai. Perubatan Alternatif akan meminta anda untuk memilih antara pernafasan dan rokok. Ya, ia adalah sukar, tetapi sangat mudah pada masa yang sama.

Perubatan Alternatif meminta anda untuk percaya kepada kuasa penyembuhan sendiri dan berfikir sedikit di luar kotak. Dengan perubatan konvensional, anda akan diberikan arahan tegas untuk mengikuti dan diberi peluang yang sangat sedikit untuk input. Tetapi dengan rawatan alternatif anda diharapkan untuk memainkan peranan yang aktif dalam kesihatan anda sendiri dan bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat untuk membuat anda sihat.

Jika anda bertanya, "adalah ubat alternatif yang berkesan?" Nah, jawapannya adalah ya. Tetapi hanya apabila anda memilih untuk menjadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar