Sweat Perubatan - Bagaimana untuk Fight Hiperhidrosis

Sweat Perubatan - Bagaimana untuk Fight Hiperhidrosis

Hiperhidrosis adalah keadaan kesihatan apabila orang mengalami peluh berlebihan di sekitar tangan, ketiak, kaki dan muka. Tindak balas ini adalah tindak balas spontan badan yang dicetuskan oleh sistem saraf simpatetik dan sukar untuk mengawal dengan ubat OTC peluh. Air liur, merah kemalu-maluan dan berpeluh adalah beberapa maklum balas yang dikawal oleh sistem saraf simpatetik. Peluh berlebihan adalah sumber kerap malu untuk ramai orang, kadang-kadang keadaan ini boleh memberi kesan kepada mereka begitu banyak yang mereka menjadi enggan berjabat tangan atau menyentuh orang lain.

Keadaan ini juga mengganggu biasa, aktiviti harian seperti menulis, memandu, memegang benda atau memasak. Keseriusan keadaan berbeza dari seorang ke seorang, dan ia sering menjadi masalah bukan sahaja dalam kehidupan profesional tetapi juga dalam kehidupan sosial seseorang individu terjejas. Kejadian itu tidak benar-benar dikenal pasti, tetapi beberapa pengiraan menyatakan bahawa kira-kira 1% daripada penduduk di Amerika Syarikat dipengaruhi olehnya.

Terdapat banyak rawatan dan ubat-ubatan boleh didapati untuk mengubati masalah ini:

Antiperspirants topikal yang mengandungi aluminium klorida, drysol lotion- topikal, boleh digunakan 2-4 kali sehari. Mangsa-mangsa yang mengalami serangan ringan biasanya sembuh dengan jenis ini ubat peluh. Kesan-kesan sampingan boleh termasuk ruam, gatal dan retak kulit kadang-kadang menyakitkan.

Ubat-ubatan seperti antikolinergik (robinul) atau Psikotropik (amitriptyline) digunakan untuk menyekat reseptor saraf di kawasan-kawasan yang mengeluarkan peluh yang paling.

Iontophoresis adalah rawatan yang melibatkan penggunaan semasa yang rendah elektrik digunakan secara langsung kepada kawasan masalah. Ini perubatan peluh dianggap sebagai hanya penyelesaian jangka pendek.

Botox atau botulism toksin juga digunakan dan disuntik di rantau masalah ini, ini adalah ubat yang sangat berkesan tetapi juga sangat mahal, menyakitkan dan boleh menyebabkan kesan sampingan yang berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar